Followers

Wednesday 5 December 2018

BBM3410/18: Asas Grafik




Asas Grafik


=Merupakan bahan atau cara yang mampu menghubungkan di antara idea dan fakta yang jelas dengan menggunakan kombinasi gambar, rajah, perkataan, simbol dan lakaran.

=Asas grafik ini terbahagi kepada 5 bentuk yang harus diutamakan iaitu:

1. Keseimbangan
  Setiap perkara yang ingin dihasilkan memerlukan keseimbangan yang sesuai bagi mengelakkan         ianya tumbang. Hal ini turut diaplikasikan dalam rekaan visual di mana elemen grafik yang           dimasukkan harus disusun supaya beratnya seimbang dalam setiap bahagian reka bentuk. Suatu     rekaan grafik haruslah seimbang dari segi pandangan atas dan bawahnyanya di samping kiri dan     kanan.


2. Mudah
   Mudah ini membawa maksud suatu rekaan yang dihasilkan haruslah memberikan pandangan serta       kefahaman yang cepat dan jelas dilihat. Jika idea dalam satu visual itu adalah banyak, hal ini akan       mengelirukan.


 3. Warna
   Warna adalah perkara penting dalam penghasilan suatu visual dalam asas grafik kerana warna ini         mampu memberi penegasan kepada visual-visual tertentu di samping membantu menambah kesan      di antara elemen dan objek. Penggunaan warna yang bersesuaian dalam suatu bahan visual akan          dapat menimbulkan perasaan dan minat tertentu. Kebiasaannya warna digunakan untuk                        memudahkan atau menimbulkan kejelasan visual.


4. Teks
Persembahan grafik yang baik turut bergantung kepada huruf atau teks. Antara yang harus diberi perhatian dalam hal ini adalah saiz huruf yang ditulis, jarak antara huruf dengan huruf, perkataan dengan perkataan serta baris dengan baris. Saiz huruf yang digunakan harus cukup besar supaya dapat dibaca dengan baik.


5. Kesesuaian
Kesesuaian merupakan perkara yang harus bertepatan dengan perkara yang ingin disampaikan dan dilihat daripada penggunaan tema tersebut sama ada sesuai atau tidak. Sebagai contoh, jika membuat grafik mengenai makanan , maka tema yang digunakan harus turut menyelitkan gambar makanan


No comments:

Post a Comment